Přejít na obsah stránky

SMART METERING nebo-li CHYTRÉ MĚŘENÍ SMART VODOMĚR nebo-li CHYTRÝ VODOMĚR

Co je SMART METERING?

SMART METERING je označení pro technologii měření spotřeby energie za pomoci tzv. SMART METERŮ. V našem případě se jedná o měření spotřeby vody na odběrných místech.

 Co přináší SMART METERING?

 SMART METERING přináší zákazníkovi kontrolu nad dodávkou vody, pravidelné poskytování informací o aktuálním stavu vodoměru a zpravidla denní spotřebě vody. Dále umožňuje informovat odběratele prostřednictvím tzv. ALARMOVÝCH HLÁŠEK o nežádoucích situacích při odběrech vody.

 Co je SMART VODOMĚR?

SMART VODOMĚR je v našem případě vodoměr Zenner osazený komunikačním modulem EDC, který pracuje s rozhraním LoRa. EDC modul je přídavné zařízení pro vodoměry Zenner umožňující dálkový odečet. Je napájený baterií s životností až 12 let (více než 2 cejchovací období).

 Základní funkce SMART VODOMĚRU

  • Sleduje stav vnitřní vodovodní sítě v reálném čase
  • Detekuje neobvyklé událostí (prasklé potrubí, protékající WC)
  • Automaticky zaznamenává čas a datum nastalých událostí a vyšle ALARMOVOU HLÁŠKU
  • Periodicky (zpravidla 1x denně) odesílá informace o stavu vodoměru do Zákaznického portálu
  • Kontroluje sám sebe (neoprávněná manipulace, baterie, atd.)

 Přenos dat ze SMART VODOMĚRU

 Data o spotřebě z vodoměru jsou přenášena radiovým signálem přes síť LoRaWAN, kterou využíváme od největšího českého poskytovatele - České Radiokomunikace a.s. (ČRA) do Zákaznického portálu MŮJ VODOMĚR. Zde je odběrateli spotřeba prezentována v podobě datových i grafických přehledů.  

 Co SMART VODOMĚR přinese odběrateli a vlastníkovi či provozovateli vodovodu?

Plošná instalace těchto CHYTRÝCH VODOMĚRŮ začala na podzim 2023 a přináší nové možnosti nejen provozovateli a vlastníkovi vodovodu, ale také konečným odběratelům. Mezí hlavní přínosy patří: 

Odběratel – konečný zákazník

  • Zvýšení komfortu odečtu – nevstupujeme do objektu
  • Zákaznický portál MŮJ VODOMĚR ve formě webové aplikace v PC, tabletu či mobilním telefonu
  • Informace o aktuální a historické spotřebě v Zákaznickém portálu MŮJ VODOMĚR    - datové i grafické zpracování spotřeby
  • Okamžitá detekce havárií a úniku vody na vnitřních rozvodech vody a odeslání informace tzv. ALARMOVÉ  HLÁŠKY odběrateli prostřednictvím SMS a e-mailu do několika minut (pokud odběratel kontaktní údaje poskytl)
  • Aktuální informace o spotřebě umožňují efektivněji nakládat s vodou

Vlastník a provozovatel vodovodu

  • Informace o spotřebě pitné vody v jednotlivých částech sítě
  • Podklady k rozhodování o rozšíření sítě a napojení nových zákazníků
  • Cílené zaměření investic do vodohospodářské infrastruktury
  • Další snižování ztrát vody v síti – bilanční oblasti, detekce úniků
  • Efektivnější řešení stížností a reklamací
  • Vyloučení chyb při fyzickém odečtu vodoměru a následném vyúčtování
  • Nové služby zákazníkům

Kteří zákazníci mohou využívat SMART METERING?

 SMART METERING mohou využívat zákazníci za těchto podmínek:

  • Je jim dodávána voda prostř. vodovodní sítě provozované AQUA SERVIS, a.s.
  • Vlastník vodovodu smluvně sjednal poskytování služby SMART METERING s provozovatelem vodovodu 
  • Mají osazen vodoměr Zenner, na který byl instalován komunikační modul EDC a došlo k pokrytí sítě potřebným signálem (v současné době nejsme schopni z kapacitních důvodů instalovat EDC modul na všechny vodoměry, které instalaci EDC modulu umožňují)
  • Mají zřízen přístup na Zákaznický portál MŮJ VODOMĚR

 Jak se dostanu do Zákaznického portálu?

 www.aquark.cz

 

 Doporučujeme si zkontrolovat popř. aktualizovat kontaktní údaje, aby služba fungovala, jak potřebujete.

 Jak získat přístup do Zákaznického portálu MŮJ VODOMĚR?

 Účet se vytváří automaticky po získání emailu od zákazníka. Po vytvoření účtu zákazníkovi přijde email s přihlašovacími údaji a uživatelský manuál. Vstup do aplikace probíhá pomocí přihlášení e-mailem a heslem.

 Pokud zákazník nemá zřízen registrovaný přístup na Zákaznický portál, znamená to, že neposkytl e-mailovou adresu. V tomto případě nás kontaktuje na zc@aquark.cz.

 Jak získat přístup k SMART METERING?

 Odběratel o zřízení přístupu k SMART METERING nemusí žádat, pokud má přístup do Zákaznického portálu (viz výše). Přístup je po osazení komunikačního modulu EDC do 14-ti dnů bezplatně aktivován v Zákaznickém portálu MŮJ VODOMĚR. Zákazník prostřednictvím tlačítka „Smart metering“ získá přístup k datům o aktuální a historické spotřebě vody vybraného odběrného místa.

 Jaké ALARMOVÉ HLÁŠKY může využívat odběratel?

 Zákazník může automaticky využívat 2 druhy upozornění:

 HAVÁRIE – vodoměrem po dobu 30 minut protéká více než 30% jeho nominálního průtoku

Příklad alarmové hlášky „HAVÁRIE“:

  • havarijní průtok vody začne v 12,00 hod.
  • po 30 minutách, tedy v 12,30 hod. systém vyhodnotí tento průtok jako „HAVÁRII“
  • do 10 minut, tedy do 12,40 hod. přijde informace o „HAVÁRII“ na kontakt zákazníka (SMS, email), pokud jej zákazník uvedl

 ÚNIK VODY - vodoměr se po dobu 24 hod. vůbec nezastaví (protékající pojišťovací ventil u bojleru, protékající plovák u záchodové nádržky, problém se spotřebičem, ...)

Přejít na navigaci